قال الشيخ محمد ناصر الدين الألباني
في سلسلة الأحاديث الصحيحة - حديث رقم (133): ( إن أول شيء خلقه الله
تعالى القلم ، وأمره أن يكتب كل شيء يكون ) .
في الحديث إشارة إلى رد ما يتناقله الناس , حتى صار ذلك عقيدة راسخة في
قلوب كثير منهم , وهو أن النور المحمدي هو أول ما خلق الله تبارك وتعالى
, وليس لذلك أساس من الصحة , وحديث عبدالرزاق غير معروف إسناده , ولعلنا
نفرده بالكلام في الأحاديث الضعيفة إن شاء الله تعالى .
وفيه رد على من يقول بأن العرش هو أول مخلوق , ولا نص في ذلك عن الرسول
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , وإنما يقول به من قال كابن تيمية
وغيره استنباطاً واجتهاداً , فالأخذ بهذا الحديث – وفي معناه أحاديث أخرى
– أولى , لأنه نص في المسألة , ولا اجتهاد في مورد النص كما هو معلوم .
وتأويله بأن القلم مخلوق بعد العرش باطل , لأنه يصح مثل هذا التأويل لو
كان هناك نص قاطع على أن العرش أول المخلوقات كلها , ومنها القلم , أما
ومثل هذا النص مفقود , فلا يجوز هذا التأويل .
وفيه رد أيضاً على من يقول بحوادث لا أول لها , وأنه ما من مخلوق إلا وهو
مسبوق بمخلوق قبله , وهكذا إلى ما لا بداية له , بحيث لا يمكن أن يقال :
هذا أول مخلوق , فالحديث يبطل هذا القول , ويعين أن القلم أول مخلوق ,
فليس قبله قطعاً أي مخلوق .
ولقد أطال ابن تيمية رحمه الله في الكلام في رده على الفلاسفة محاولاً
إثبات حوادث لا أول لها , وجاء في أثناء ذلك بما تحار فيه العقول , ولا
تقبله أكثر القلوب , حتى اتهمه خصومه بأنه يقول بأن المخلوقات قديمة لا
أول لها , مع أنه يقول ويصرح بأن ما من مخلوق إلا وهو مسبوق بالعدم ,
ولكنه مع ذلك يقول بتسلسل الحوادث إلى ما لا بداية له , كما يقول هو
وغيره بتسلسل الحوادث إلى ما لا نهاية , فذلك القول منه غير مقبول , بل
هو مرفوض بهذا الحديث , وكم كنا نود أن لا يلج ابن تيمية رحمه الله هذا
المولج , لأن الكلام فيه شبيه بالفلسفة وعلم الكلام الذي تعلمنا منه
التحذير والتنفير منه , ولكن صدق الإمام مالك رحمه الله حين قال : ( ما
منا من أحد إلا رد عليه إلا صاحب هذا القبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ ) .
The first creature
Al-Shaikh Muhammad Naser Ad-Deen Al-Albani in the chain of
authentic hadith - hadith no.(133): "The first thing that
Allah created was the pen, and He ordered it to write
everything that will be."
In that hadith there is an indication for replying what people
say nowadays, until it became a creed that is deeply rooted in
the hearts of many of them, and that is; An-Noor Al-Muhammady
(referring to Muhammad peace be upon him) is the first thing
that Allah - Exalted be He- created, and that is based upon no
truth what so ever. And the Hadith traced back to Abd
Al-Razzak is of unknown chain of narrators, and maybe we will
talk about it in details in the weak aheedth insha'Allah (if
Allah wills).
And in it (the hadith) there is an answer for those who say
that the Throne is the first creation, and there is no
evidence to support their view from the prophetic sayings, But
those who said so (like Ibn Taymiyyah), said it based on their
own diligence and conclusions, so taking this hadith and
others with the same meaning is more accurate, because it is
an evidence in the matter, and there is no diligence if there
was an evidence; as it is well known.
And interpreting it by that the pen is the first creation
after the Throne is wrong, because that is only valid if there
was a clear evidence that proves that the throne is the first
of All creations, and among which is the pen, but in our case
- where there is no such evidence- then we cannot interpret it
in this way.
And it also is a reply for those who say that there isn't a
beginning for events, and that there is no creature except
that there is a creature before it, and so on, till what has
no beginning, so that it can never be said; that this is the
first creature. The Hadith we mentioned nullify this claim and
states that the pen is the first creature, and it is with no
doubtfully unprecedented.
And Ibn Taymiyyah elongated in answering the philosophers;
trying to proof that events has no beginning, and he came up
with things that the brain wonder while reading it, and that
is not accepted by the hearts, until his opponents accused him
that he says the creatures are old and there is not a
beginning for it, though he clearly states that; there is not
a creature except that it is precedent by Nothingness.
Nevertheless he says, that all events are chained back to what
has no beginning, As also is said by him and others, that
things are chained to what has no ending! And that saying from
him; is unaccepted, in fact it is rejected based on this
Hadith, And how much did we wish that he (Ibn Taymiyyah)
wouldn't have got in to this talk, because what he said is
close to philosophy and the science of talk that we have
learned from him to stay away from it and be careful, But Imam
Malik was truthful when he said: "None of us except that has
been answered, except the owner of this tomb (peace be upon
him)"